Smysl jasnější, život šťastnější. Ale jak?

Lýdie Hájovská

Na jedné straně přelomový okamžik, silný zážitek a na té druhé drobné návyky. Která z těchto variant vás spolehlivěji změní k lepšímu, co myslíte? Pokud chcete změnit svůj život, nebo třeba jen jeho nepatrnou část, pak je právě druhá cesta drobných návyků lepší. Zkusme si společně načrtnout několik takových „životaměničů“.

1. Povinnosti jako zvyk

Pokud berete své povinnosti jen jako čisté zlo, není to dobře. Začněte o nich přemýšlet jako o zvyku a zařaďte je do běžné rutiny vašeho dne. Jakmile si zvyknete na sobotní vysávání, pondělní vynesení plastů, včasné placení účtů, všechno bude jednodušší. Nemusí to být zrovna zábava, ale víte, že dneska prostě musíte zaplatit nájem a přes to vlak nejede. A pokud často na některé povinnosti zapomínáte, není nic lehčího, než si nastavit upomínku do mobilu.

2. Bankovní konto pod dohledem

Už dlouho si říkáte, že byste se měli možná ve svých výdajích krotit, nebo se prostě jen chcete naučit lépe hospodařit s penězi? Začněte tím, že si každý den najdete čas na kontrolu vašeho internetového bankovnictví. Ne kvůli stýskání si, kolik jste toho dneska zase utratili, ale čistě kvůli přehledu, jak si u výdajů stojíte.

Zdroj: pixabay.com

3. Vstávejte v pravidelný čas

Přes týden rozvrh vysokoškoláka, nebo pracanta a o víkendu se „dospat“ a vstávat nejlíp až na oběd. Vaše častá realita? Nejen, že máte kvůli tomu narušenou životosprávu a pozdějším vstáváním si zkrátíte den o dobrou polovinu, ale navíc to „dospávání“ úplně nefunguje. Právě naopak. Pokud se přes víkend tzv. přespíte, vaše tělo si zase začíná zvykat na jiný režim a ejhle! Po dvou dnech zase musíte vstávat v šest a říkáte si, jak to, že jste tak unavení? Pro naše těla je lepší, pokud se alespoň snažíme dodržet určitou pravidelnost spánku a o víkendu si přispíme maximálně o hodinu déle. Tělo se naučí regenerovat v dané době a i v pondělí budeme odpočatí tak akorát.

4. Odpovídejte hned

Kolikrát už jste si zprávu přečetli, ale řekli jste si, že odpovíte později, a pak zapomněli? Tenhle bod zase trochu souvisí s plněním povinností. Pokud to jde, vyřešte záležitost hned a odepište. Pak se už nemusíte starat a ani si nic pamatovat.

5. Nezapomínejte na potřeby

Máte hlad, ale nestíháte. Chce se vám spát, ale ještě projíždíte sociální sítě… Nezapomínejte na své základní potřeby. Jezte, když máte hlad. Pokud jste unavení, běžte si alespoň na chvíli zdřímnout. Každý potřebujeme chvilku na tyto záležitosti, a ne nadarmo se jim říká základní. S nedostatkem splněných potřeb můžete dojít v lepším případě k nevrlosti, v horším až k syndromu vyhoření či kolapsu.

6. Vaše bublina – vaše výsledky

Stáváme se tím, s kým jsme. To není jen zbytečná poučka, ale prověřený fakt, proti kterému se moc argumentovat nedá. Jen si vzpomeňte, jak jste měli napsat seminární práci a řekli jste si, že do knihovny půjdete s nejlepší kamarádkou. Od společné kávy kvůli energii na psaní nakonec skončíte u debaty nad složitým zadáním práce a životě, místo toho, abyste skutečně něco sepsali. Nejste ani povzbuzení splněným úkolem a ještě se rozcházíte skleslé. A přesně to je typ lidí, se kterými si skvěle rozumíte v osobní rovině, ale v té profesní víte, že se navzájem nikam neposunete.

Zdroj: pixabay.com

Neradíme, abyste se přestali stýkat s kamarády, ale na úkoly je zkrátka lepší mít za parťáka někoho, kdo vám svou akčností až trochu leze na nervy. Tento bod ovšem není jen o lidech. Záleží také na tom, jaká periodika čtete a kým se na sociálních sítích necháte inspirovat. Většinou na rozeznání těch správných stačí jednoduchá otázka: Dává mi to, co sleduji, skutečně něco, nebo mě to jen obírá o čas?

7. Pět vteřin na realizaci

Mel Robbins pracuje v CNN jako komentátorka, zároveň je také motivačním řečníkem a autorkou „Pětisekundového pravidla“. To spočívá v tvrzení, že to, co drží lidi zpátky, je těch pár sekund, které uběhnou od okamžiku, kdy máte nějakou úžasnou myšlenku, do chvíle, kdy ji mozek zpracuje. Tvrdí, že pokud se skutečně chceme posunout, musíme svůj nápad realizovat ještě v tu chvíli, než se začneme rozmýšlet, proč to nepůjde. Takže až si příště řeknete, že půjdete na východ slunce na Lysou horu, sbalte se a po prvním budíku rychle vstaňte. Jakmile si totiž řeknete „A co kdybych šel zítra?“, tak už nevyrazíte nikdy.

8. Čtěte

Čtěte, co chcete. Poezii, sci-fi, noviny, poslouchejte audioknihy, pokud vám jsou milejší. .. Nejen, že si rozvíjíte slovní zásobu, zároveň se pořád vzděláváte, a to je to hlavní. A především: už se vzděláváte sami a navíc v tom, v čem chcete. Nikdo vás nebude potupně ze znalostí před tabulí zkoušet a nemusíte chodit na předměty, které vás nebaví.

9. Nemarněte čas

Na jedné straně máte málo času na oběd, na spaní a na všechno ostatní, na straně druhé strávíte spoustu volného času brouzdáním po internetu, sledováním všech instastories (co kdybyste si třeba jen jednu nepustili?!), a jinými žrouty času. Zkuste si dneska před spaním přečíst kousek knihy, poslouchat hudbu, nebo se jen tak dívat do stropu, než to zalomíte.

10. Každý den s čistým štítem

Dejte si ráno dost času na probuzení. Pokud vám to pomůže, nastavte si třeba tři budíky, ale pak skutečně vstaňte tak, ať máte pořád ještě dost času nespěchat. Když už se vám to povede, mějte na paměti, že je nový den, který znamená nové příležitosti se zlepšit. Nebo alespoň nebýt horším. Dejte si kávu a hlavně si položte tu důležitou ranní otázku: Jak dnes mohu být lepším?

 

Zpracováno podle forbes.cz