Nový audiovizuální kanál Voxpot: Chystá se revoluce v zahraničním zpravodajství?

Iveta Zdařilová

Doba je na informace velmi bohatá, vyznat se v nich a pochopit je v širších souvislostech však často není jednoduché. Přestože se s novými technologiemi svět zdánlivě zmenšuje, pravděpodobně je pořád stejně veliký, i když propojenější. Informace ze zahraničí získávají česká média často jen s pomocí zpravodajských služeb a tamějších médií, aniž by na místě byl nějaký český novinář. 

Vojta Boháč na Ukrajině. zdroj: hithit.com

Reportáže ze zahraničí jsou nákladnější a redakce mívají s jejich financováním problém, proto se zaměřují převážně na dění v Česku. Přesto se za hranicemi řeší globální záležitosti, které se nás týkají, a i když zrovna nejsou příliš vidět, ovlivňují nálady ve společnosti. Přesvědčit se můžete jednoduše – už když u stolu zmíníte slova jako migrace, daně, ráj, daňový ráj, nebo třeba klimatická změna.

Voxpot vzniká, aby byl ve světě tam, kde se něco děje a ukázal divákovi českou stopu na mezinárodním poli. Inspirací pro tento kanál jsou stanice BBC, Vox, nebo Al Jazeera. Chce přinášet krátké audiovizuální reportáže ze zahraničí, kterým bude rozumět i vaše máma, a uvádět je v širším kontextu nejen se světem, ale i s Českem. Několik reportáží už se jim podařilo natočit, můžete je najít na jejich facebookových stránkách, na Youtube nebo na webu A2larm, který je distributorem obsahu Voxpotu. Je to kanál, který se hlásí o slovo na mezinárodní mediální scéně. O spolupráci už jednají například se CNN, Deutsche Welle nebo Dožď. Podporu vyjádřil také reportér CNN Tomáš Etzler, který ve Voxpotu vidí naději české žurnalistiky.

Vznik takového média ale pochopitelně závisí na financích. Voxpot pro tvorbu kvalitního obsahu potřebuje podporu diváka, kterého zajímá svět kolem nás. Aktuálně můžete na crowdfundingové kampani (ano, je to kampaň) tuto mladou skupinu lidí potěšit, když k jejich vzniku přispějete malým finančním obnosem. Ze ten si pak vyberete mezi několika odměnami, jako je třeba hudba z místa reportáže, káva nebo vtipné spodní prádlo. Hlavně však pomůžete přispět ke vzniku jedinečného média, a to nejen v Česku, ale i za hranicemi.

Více se o projektu můžete dočíst na crowdfundingových stránkách Hithit.