Nizozemsko plánuje dopravní revoluci v podobě plastových silnic

Jakub Jílek

Nakládání s plastovým odpadem je jednou z největších výzev na poli ekologie. V Nizozemsku nyní přišli s unikátní myšlenkou přetvořit plastový odpad na segmenty, z kterých lze jednoduše poskládat chodník, cyklostezku, či dokonce silnici. Tento projekt byl již převeden do reálné podoby a v současnosti probíhá jeho testování. Za tímto nápadem se však skrývá mnohem více výhod než jen chytré využití odpadu.

Průřez silnicí. Zdroj: plasticroad.eu

Se zbrusu novým nápadem pojmenovaným PlasticRoad přišlo konsorcium tří společností: nizozemská KWS, přední budovatel silnic a producent asfaltu v Nizozemsku, evropská společnost zabývající se vývojem a realizací plastových potrubních systémů Wavin a Total, petrochemická společnost s velkými zkušenostmi s výrobou polymerů.

Primární myšlenka je jasná, recyklovat plastový odpad a vylisovat z něj plastové díly, z nichž se silnice bude budovat jako stavebnice. PlasticRoad však zachází ještě dál a snaží se plně využít potenciál této jedinečné konstrukce. Vývojáři si při navrhování plastové silnice uvědomili, že dutý prostor plastového výlisku nemusí zůstat prázdný, ale lze jím vést potrubí nebo jej využívat jako odvodňovací kanály. Zástupci PlasticRoad dokonce prohlašují, že by jejich silnice mohla snížit následky povodní v záplavových oblastech.

Od výstavby k dopravním nehodám

Silnice se nám může zdát jako obyčejná stavba, nároky na její výstavbu a kvalitu však musí být vysoké. Začněme tedy od začátku. Už při budování silnice by totiž mohl být ekosystém ušetřen. Výstavba plastové silnice by oproti asfaltovým měla být mnohem jednodušší, jednotlivé díly se pouze skládají a napojují jeden na druhý. Nepoužívají se tedy žádné těžké stroje jako válce nebo pokladače asfaltu, takže nižší emise jsou rozhodně dobrou zprávou. Všichni jsme také jistě zažili výkopové práce na silnicích a s nimi spojené uzavírky. I tato problematika by se mohla stát minulostí. PlasticRoad je totiž dutá a lze do ní jednoduše zavádět potrubí nebo kabely, aniž by bylo nutné používat bagry, kopat a znovu asfaltovat vozovku. Ani opravy by neměly být nutností, alespoň ne v tak krátké době jako u konvenčních silnic. Výdrž plastové silnice by údajně měla být dvakrát až třikrát delší. Objevily se také otázky, jak bude plast reagovat v případě nehody a následného požáru na silnici. I zde je ale konsorcium PlasticRoad sebejisté a uvádí, že silnice by měla být vyráběna z plastů, které budou mít nehořlavé vlastnosti.

Průřez cyklostezkou. Zdroj: plasticroad.eu

Koncept versus realita

Rozhodně však nelze říci, že jsme na prahu velkého pokroku v dopravní infrastruktuře. Samotná společnost přiznává, že nad jejich nápadem visí stále mnoho otazníků. Nikdo zatím nemůže s jistotou říct, jak se bude silnice chovat při náledí a silném mrazu, jaká bude skutečná odolnost vozovky při velké dopravní vytíženosti nebo jestli vůbec bude dost plastového odpadu pro výrobu potřebného množství dílů. Na některé otázky by se ale společnosti mohly dostat odpovědi už v dohledné době. Koncept z roku 2015 byl totiž letos 11. září uveden do provozu v nizozemském městě Zwolle. Zatím jen v podobě cyklostezky, ale společnost PlasticRoad slibuje, že plastová silnice pro automobily je v plánu a jakmile plastová cyklostezka přinese požadované poznatky, projekt se bude moci posunout do další fáze.

Pomoci projektu můžete i vy tím že pro něj budete hlasovat zde v soutěži Cobouw Awards v kategorii Best Product.

zdroj: plasticroad.eu